Nägemine ja liiklus

Meie nägemismeel edastab umbes 80% kogu meie meeltega kogutavast teabest. Seega on nägemine meie kõige olulisem meel. Liikluses on hea nägemine ohutuse tagamiseks esmatähtis.

Liiklusohutus ja hea nägemine

Liikluses on hea nägemine ohutuse tagamiseks esmatähtis. See, et juht suudab selgelt tajuda ümbritsevat liiklust, teetakistusi ja muid detaile, mõjutab otseselt liiklusolude juhtimist. Täpne nägemine aitab perifeerse nägemise abil tuvastada liikuvaid objekte ning võimaldab hämaras nägemist ja keeruliste ilmastikuolude haldamist. Sellistes olukordades võivad eredad tuled teel, ilmastikunähtused ja päikesepaiste tekitada tajumisel probleeme.

Juhtimisõiguse ja vananemise mõju hindamine

Seoses juhtimisõiguse andmise ja säilitamisega kontrollitakse ka nägemist erinevates vanuserühmades. Vananedes võib teie nägemine halveneda, mis mõjutab otseselt teie võimet liikluses tegutseda. Seetõttu saab juhtimisõigust hinnata eelkõige teatud vanuseastmetes, näiteks 50- ja 70-aastaselt. Selle eesmärk on tagada, et juhil oleks endiselt piisav nägemine liikluse jälgimiseks ja ohutuks liiklemiseks.

Juhtimisõiguse hindamine erinevates vanuseetappides

Juhtimisõiguse andmine ja säilitamine põhineb paljudel teguritel, millest üks olulisemaid on juhi nägemus. Eriti vanuse kasvades võib nägemise halvenemine olla märgatav. Seetõttu on paljud riigid kehtestanud teatud vanuse ja nägemisega seotud piirväärtused ja soovitused.

  • Sõiduauto, mootorratta, mopeedi, mopeedi ja traktori juhiload kehtivad korraga 15 aastat. Pärast 65-aastaseks saamist kehtib teie juhiluba korraga maksimaalselt 5 aastat.
  • Veoautode ja busside juhiload kehtivad korraga 5 aastat. Pärast 68-aastaseks saamist kehtib teie juhiluba korraga maksimaalselt 2 aastat.
Broneeri Aeg

Kuidas arvestada igapäevaelus piisava silmapuhkusega?

Terminali vaadates silmade pilgutamise sagedus tavaliselt loomulikult väheneb, mis suurendab silmade kuivust. Võid aeg-ajalt silmi pilgutada, neid tu

Piirväärtused ja soovitused

Paljudes riikides on juhtimisõiguse andmiseks või säilitamiseks kehtestatud teatud nägemise piirväärtused, nagu nägemisteravus ja vaateväli. Omad nõuded on ka vaatevälja ulatusele ja kontrastsele nägemisele, mis mõjutavad reaktsiooni ja nägemist, nt hämaras.

  • I grupi juhilubade nägemisteravuse miinimumnõue on 0,5
  • II grupi juhilubade minimaalne nägemisteravuse nõue on parema silma puhul 0,8 ja nõrgema silma puhul 0,1
  • Vaateväli: vaateväli on sama oluline kui nägemisteravus. Tänu normaalsele vaateväljale on juhil avar ülevaade ümbritsevast ja kiiresti reageerida muutuvatele olukordadele.
  • Kontrastne nägemine: hea kontrastinägemine aitab objekte selgemalt eristada, eriti keerulistes ilmastikutingimustes või vähese valguse korral.

Professionaal hindab tervikut

Kuigi on piiranguid ja soovitusi, on iga juht ainulaadne. Nägemist hinnates on oluline arvestada ka individuaalseid vajadusi ja võimalikke silmahaigusi. Professionaalne optometrist või oftalmoloog oskab anda igakülgse hinnangu juhi nägemisele ja anda soovitusi vajalike meetmete kohta.

gevalt kokku pigistades, kui silmalaugude näärmed pumpavad silma pinna kaitseks ja pisaravedeliku aurustumise vältimiseks pisarakilele vajalikku õli. Päeva jooksul tuleks juua piisavalt vett, ei tohi unustada silmatilkade kasutamist ning oluline on kinni pidada pausidest. Pauside osas on hea aktiivselt rakendada 20-20-20 reeglit, s.t vaadata iga 20 minuti järel 20 sekundit vähemalt 20 meetri kaugusele. Lisaks oleks hea, kui ekraan oleks silmadest vähemalt käepikkuse kaugusel ja veidi allapoole paigutatud.

Erinevad nägemistegurid

Liiklusturvalisuse seisukohast on oluline mõista, et hea nägemine ei piirdu ainult nägemisteravusega. Nägemisväljal on sama suur tähtsus. Normaalne nägemisväli võimaldab juhil tajuda ümbritsevat keskkonda laialdaselt ja reageerida kiiresti muutuvatele olukordadele. Kahe silmaga vaadatuna on horisontaalne nägemisväli tavaliselt 180°, millest 120° on silmade ühine nägemisväli. Nägemisväljad kattuvad silmades osaliselt, mistõttu on ühe silma nägemisväli 150°.

Täpse nägemise ala hõlmab ainult murdosa kogu nägemisväljast. Täpse nägemise alal vaatame üksikasju ja näiteks loeme. Ülejäänud ala tajub liikumist ja kujusid ning toimib hämaras. Liikluses on oluline info kogumise allikas nägemisvälja servaala. Nägemisväli võib olla puudulik erinevate silmahaiguste tõttu (nt silmarõhu tõbi või võrkkesta degeneratsioon).

Nägemisvälja eri osades on nägemisteravus erinev. Nägemisvälja kitsenemine võib raskendada külgsuunas toimuva liikumise tajumist ja põhjustada raskusi näiteks ristmikel. Kontrastinägemise halvenemine mõjutab eriti hämaras nägemist ja rasketes ilmastikutingimustes nägemist.

Nägemise eest hoolitsemine ja silmakontrolli minemine

Liiklusmärkide lugemine on kiirem, kui nägemisteravus on hea. Hea nägemisteravus annab aega reageerida ette tulevatele olukordadele ja tegutseda nii, et see ei ohustaks teisi liiklejaid. Oma nägemise eest hoolitsemine ja regulaarne nägemiskontroll optometristi või silmaarsti juures aitab parandada meie ühist liiklusturvalisust. Nägemise muutused ei toimu tavaliselt järsku, vaid muutused on märkamatud. Hägusast maastikust saab järk-järgult norm ja me ei märka üksikasjade kadumist.

Kui kasutad liikluses prille või päikeseprille, on oluline hoolitseda ka prillide seisukorra eest. Kriimustatud või halvasti hooldatud lääts võib oluliselt halvendada nägemisteravust. Samuti mõjutab nägemist tuuleklaasi seisukord. Halvas seisukorras tuuleklaas võib põhjustada valguse hajumist ja raskendada nägemist.

Autojuhtimiseks sobivad prillid, päikeseprillid ja kontaktläätsed: 

Liiklusolukordades on oluline valida õiged prillid või kontaktläätsed, mis toetavad nägemisvõimet ja võimaldavad ohutut sõitmist. Erinevatel prillidel ja läätsedel võib olla märkimisväärne mõju nägemisele ja tajuvõimele, eriti liikluses.

Prillid ja päikeseprillid sobivad sõitmiseks

Parimad prillid ja päikeseprillid sõitmiseks on need, mis vastavad kasutuseesmärgi kriteeriumidele, tagades parima võimaliku vaatevälja ja vaatlusvõime:

  • Kergus ja vastupidavus: Prillid peaksid olema kerged ja neid peaks olema mugav näole hoida. Rasked prillid võivad pikkadel sõitudel põhjustada ebamugavust ja survet.
  • Istuvus: Prillid peaksid hästi näole istuma ega tohi sõidu ajal liikuda. Hea istuvus tagab prillide paigal püsimise ka äkilistes olukordades.
    mees sõidab autoga, päikeseprillid ees
  • Õhukesed raamid ja kitsas raam: õhukesed raamid ei takista vaatevälja ja võimaldavad laia vaatevälja. Kitsas serv ei kata külgedelt vaatevälja.
  • Peegeldusvastane: peegeldusvastased klaasid vähendavad pimestamist, eriti päikesevalguses või pimedas, mis parandab nägemist isegi rasketes tingimustes.

Prillide ja päikeseprillide valimine on isiklik asi ning parimate leidmine võib võtta veidi katsetamist. Optometrist või silmaarst aitab  valida  sobivad prillid, võttes arvesse Teie nägemist, sõiduharjumusi ja vajadusi.

Broneeri Aeg

Kontaktläätsed ja liiklus

Kontaktläätsed on hea valik ka liikluses, kuid nende kasutamisel tuleb arvestada järgmiste punktidega:

  • Kasutusmugavus: Kontaktläätsed peavad olema pikka aega mugavad kanda. Sõidu ajal ei tohiks läätsed põhjustada kuivust ega ärritust.
  • Vaateväli ja stabiilsus: kontaktläätsed peavad jääma silmades paigale ega tohi äkilistes liiklusolukordades liikuda. Vaateväli peab olema takistusteta.
    kontaktläätsed

Prillide, päikeseprillide või kontaktläätsede valimisel sõiduks on kõige olulisem teha teadlik valik enda mugavuse, nägemisvajaduste ja ohutuse osas. Rääkige Instrumentariumi professionaalidega ja katsetage erinevaid võimalusi, et teie nägemine oleks liikluses tegutsedes optimaalsel tasemel. Hästi valitud nägemise korrigeerimine võib oluliselt parandada taju ja seega ka liiklusohutust.

Broneeri Aeg